Jag bygger en SB-634

Hem Forum Projekt Jag bygger en SB-634

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #629
    SM5GRD
    Keymaster

    Det var länge sedan jag byggde en byggsats från Heathkit. Nu tänkte jag återuppliva gamla minnen genom att bygga en Station Console till min SB-104 line. Jag vet inte om någon är intresserad av att följa ett sådant bygge, men vi får väl se… Det finns sannolikt inte så många obyggda Heathkit amatörradiobyggsatser kvar så jag har tvekat ett tag. Men de kom ju till för att byggas så det är väl bara att sätta igång.

    #631
    SM5GRD
    Keymaster

    Jag har nu packat upp det mesta och så här långt ser det bra ut. Dock finns det lite oxid på kretskort och komponentben, så jag rengör dessa innan montering. Första kretskortet, power meter circuit board, är nu monterat sånär som på en kabel. Jag passade på att kontrollmäta några komponentvärden innan montering och alla låg inom toleransen 🙂

    Ja, då är det väl bara att kliva upp på nostalgitåget igen och fortsätta resan.

    Stay tuned.

    #642
    SM5GRD
    Keymaster

    Då har jag kommit en bit till.

    Mainboard med motstånden monterade.

    Ytterligare komponenter och div ”byglingar”. Det blir en hel del kabel när kortet är enkelsidigt. Hade nästan glömt att det var på det sättet förr i tiden.

    Här är kortet klart med kablage som skall anslutas på olika ställen så småningom. Nästa del i bygget blir displaykortet.

    Stay tuned!

     

     

     

    #647
    SM5GRD
    Keymaster

    Nu har jag fått upp farten så nu är även displaykortet klart.

     

     

     

     

     

    Det finns inga ytterligare kretskort så nu är det dags att sätta igång med mekanik transformatorer etc.

    Återkommer 🙂

     

     

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av SM5GRD.
    #661
    SM5GRD
    Keymaster

    Nu har jag kommit en bit till. Det märks att man är ovan att bygga på lödstöd. Det är ganska pillrigt att bocka komponentbenen runt öglorna på lödstödet, men det känns onekligen nostalgiskt. Det är riktigt kul att återupptäcka de utmärkta instruktionerna och man kan förstå hur mycket jobb det ligger bakom att skapa dessa byggsatser.

    #664
    SM5GRD
    Keymaster

    Bakre panelen på gång.

     

    Här är ”power meter board” på plats.

    Jag jobbar vidare…

    #668
    SM5GRD
    Keymaster

    Det är faktiskt mer jobb än jag trodde att plocka ihop den här manicken. Men med tålamod och noggrannhet skall det nog bli färdigt så småningom…

    #672
    SM5GRD
    Keymaster

    Nu är huvudkortet och en hel del kablar på plats, det gäller att vara noggrann så allt hamnar på rätt ställe…

     

    Smoke test. Det ”lyser” 🙂 Nu skall det testas och justeras här och där.

     

    Efter kontroll av klockan och timerns funktioner, justering av effekt/swr mätaren och phone patch enheten är det endast kvar att plocka ihop det sista.

    Nu är den färdig!

    Då är bygget av en ca 40 år gammal byggsats från Heathkit avslutat. Ganska fantastiskt att allt verkar OK efter så lång tid i kartongen. Ingenting saknades och byggbeskrivningen stämde till punkt och pricka.

    Jag kan väl konstatera att intresset för att kommentera eller följa ett litet projekt som detta verkar obefintligt 🙂

    Hur som helst så har det varit kul att återuppleva ett Heathkitbygge.

    Lev väl.

    73 Kåre

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av SM5GRD.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.